Főoldal : Bahrein lehet az idei első igazi erőfelmérő az F1-ben |
Bahrein lehet az idei első igazi erőfelmérő az F1-ben
F1hirek 2009.04.24. 09:45
A Forma-1-es mezőny tagjai a Kínai Nagydíj után is csak rövidet pihenhettek, április utolsó hétvégéjén Bahreinben csapnak össze a csapatok. A sivatag közepén épült pályán végre száraz időben folytatódhat a pontvadászat, ami a legutóbbi két futam után minden bizonnyal jó hír a résztvevők számára is.
Azok után, hogy a második fordulóban Malajziában a szakadó eső miatt meg kellett szakítani a küzdelmet és az első nyolc helyen végző pilóta csak az eredetileg megszerezhető pontok felét kapta meg, a múlt hétvégén Kínában is heves esőben rendezték a versenyt, ám Sanghajban a pilóták teljesítették a távot.
Esőre ezúttal nem kell számítani, Bahreinben ugyanis évente mindössze alig néhány nap csapadékos, de az előrejelzések alapján ez a pár nap nem az előttünk álló hétvégén lesz. A meteorológusok nagyon meleget jósolnak a szahíri pálya térségébe, és különösen nagy forróság várható pénteken, amikor 35 Celsius fok körül alakul a levegő hőmérséklete, míg a hétvége hátralévő részében ennél néhány fokkal "hűvösebb" lehet. Mindez azt jelenti, hogy végre fel lehet mérni az autók valós teljesítményét.
|
Az időjósok szerint nem várható homokvihar |
Pálya a sivatag közepén
A közel-keleti ország versenypályája a fővárostól, Manamától mintegy harminc kilométerre található, az aszfaltcsík a sorozat kedvelt tervezőjének, Hermann Tilkének tervei alapján készült. Bahreinben 2004-ben rendeztek először Forma-1-es nagydíjat, ami történelmi esemény volt, hiszen a térségben korábban még sosem tette tiszteletét a mezőny. Az 5412 méter hosszú aszfaltcsíkon 57 kört kell teljesíteniük a pilótáknak vasárnapi versenyen. A pályán az átlagsebesség 210 kilométer per óra körül mozog, míg a célegyenesben, amelynek végén van az aszfaltcsík leggyorsabb pontja, a versenyzők 314 kilométer per órás csúcssebességet érhetnek el.
|
A "csupasz" pályán van hely a javításra |
A hatalmas bukóterekkel rendelkező szahíri pályán egyébként négy hosszú egyenes található, amelyek lassabb kanyargós, technikás részeket fognak közre, a pilóták várhatóan a kör körülbelül 15 százalékát töltik majd fékezéssel. Mivel a pálya a sivatag közepére épült, várhatóan az aszfaltra kerülő homok okozza majd a legnagyobb problémát a versenyzők számára, hiszen fékezés közben az autók sokat veszthetnek a tapadásból. Mindemellett a magas hőmérséklet miatt is oda kell figyelni a fékekre, de ugyanez igaz a motorokra is.
A Bridgestone természetesen Bahreinbe is két gumikeveréket visz, a japán gyár a sivatagi pályára a szuperlágy mellett a közepes keveréket adja a csapatoknak, Hamasima Hirohide gumifejlesztésért felelős motorsport-igazgató pedig arra számít, hogy a keményebb abroncs rendkívül tartós lesz. A szuperlágy ugyanakkor kihívást jelenthet az istállók számára, bár a Bridgestone-nál a szezon előtti tesztek alapján bíznak abban, hogy azt az abroncsot is jól lehet kezelni, ha sikerül az autót megfelelően beállítani.
Button és Vettel a legnagyobb favorit
S ha már a szezon előtti tesztről esett szó, a 2009-es idény előtt a Ferrari, a Toyota és a BMW Sauber több napot tesztelt a szahíri pályán, bár a munkájuk nem volt zavartalan, ugyanis homokvihar akadályozta a felkészülést. A februári gyakorláson a Ferrari érte el a legjobb eredményt, a csapat eddigi teljesítményét látva mégis csekély a valószínűsége annak, hogy a maranellóiak ismét hasonlóan szerepelnek. Az is igaz ugyanakkor, hogy a Ferrarinak, amely nagy meglepetésre még nem szerzett pontot az idei bajnokságban, ha máshol nem is, hát Bahreinben mindeképpen esélye van arra, hogy jól (vagy legalábbis az eddigieknél jobban) szerepeljen.
|
A tavalyi eredmény megismétlésére ezúttal kevés az esély... |
A tavalyi verseny egyébként a Ferrari kettős győzelmével zárult, Felipe Massa haladt át elsőként a célvonalon, míg Kimi Räikkönent másodikként intették le. A BMW Sauberes Robert Kubica végzett a harmadik helyen egy évvel ezelőtt, míg Nick Heidfeld (BMW Sauber), Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes), Jarno Trulli (Toyota), Mark Webber (Red Bull Racing) és Nico Rosberg (Williams) szerzett még pontot. Érdekesség, hogy az idei két futamgyőztes, a Brawn GP-s Jenson Button, illetve az akkor még a Toro Rossónál versenyző Sebastian Vettel (Red Bull Racing) is kiesett a 2008-as Bahreini Nagydíjról.
S, hogy az előbb említettekből, vagy épp rajtuk kívül kik azok, akik az eddigi három forduló alapján esélyesnek látszanak? Miután a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Fellebbviteli Bírósága a múlt héten szabályosnak mondta ki a Brawn GP, a Toyota és a Williams által használt duplafedeles diffúzorokat, a riválisok közül többen is, köztük leginkább a Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore elégedetlenkedett. Nemcsak az olasz, hanem rajta kívül többen is úgy vélték, hogy a világbajnoki címért folytatott csata az ügyben érintett három csapatra szűkül le. Ennek dacára a száraz időben rendezett kínai kvalifikáción az egyik fellebbezést benyújtó gárda, a duplafedeles diffúzort leghamarabb Monacóban bevető Red Bull Racing szerezte meg Vettel jóvoltából. A német pilóta ráadásul az esős versenyen is hiba nélkül vezetett, és megszerezte csapata első, míg saját maga második F1-es győzelmét. Az Ausztráliában és Malajziában domináló Brawnok ezúttal nem tudtak mit kezdeni az energiaital-gyárosokkal, hiszen Webber másodikként ért célba csapattársa mögött. A Red Bullnak most azt kell bizonyítania Szahírban, hogy száraz időben is képes a mezőny élén maradni.
|
A Red Bullosokkal Szahírban is számolni kell |
Kétségtelen azonban az, hogy a Brawn GP számít a favoritnak Bahreinben, ezt így látják a fogadóirodák is, amelyek Jenson Button győzelme esetén fizetnek a legkevesebbet. A brit után Vettelt tartják a leginkább esélyesnek a bukmékerek, de Rubens Barrichello és Webber is előkelő helyeken tanyázik. A két gárdán kívül a Bahreinben februárban tesztelő Toyota is viszonylag alacsony szorzóval szerepel, ami már csak azért sem véletlen, mert Timo Glock Malajziában dobogóra állhatott.
A Kínában könnyű autóval második rajtkockát szerző renault-s Fernando Alonsót több portálon is jó helyen jegyzik, de ugyanezt mondhatja el magáról Rosberg és a 2008-as világbajnok, Lewis Hamilton is. A ferrarisok egyre lejjebb csúsznak a bukmékereknél (is), de a kínai gyengébb produkció után a BMW-sek is.
Azt nem lehet tudni, hogy ki veti majd be a KERS-t (kinetikus energia-visszanyerő rendszer), hiszen a szerkezetet korábban már használók közül a Ferrari és Renault is úgy döntött a sanghaji verseny előtt, hogy kiszereli autóiból az előzéskor, kigyorsításkor hasznos rendszert. Rajtuk kívül idén eddig csak a McLaren és a BMW pilótái élvezhették a szerkezet előnyeit. A csapatok futamonként hoznak majd döntést a KERS-ről, amely papíron elvileg a szahíri pályán is előnyt jelenthetne a hosszú egyenesekben.
A Bahreini Nagydíj előtt tehát ismét nem könnyű megmondani, hogy vajon mely csapat sikerével zárulhat a hétvége, az azonban szinte biztosra vehető, hogy az idén tapasztalt erősorrend aligha fog változni.
|