Foldal : A legfontosabb szablyvltozsok 2008-ban |
A legfontosabb szablyvltozsok 2008-ban
F1hrek 2008.03.13. 12:49
A Forma-1-ben vek ta nem kezddtt gy szezon, hogy a mrnkknek vagy a piltknak - s gy a tvnzknek is- ne kellett volna nhny szablymdostst a fejkbe vsni. A 2008-as idny rajtja eltt sincs ez msknt.
A 2007-es vhez kpest tbb technikai s a sportszably is megvltozott. Az albbi rvid sszefoglalban mindenki tjkozdhat a legfontosabb tudnivalkrl.
Menetstabilizl- s rajt elektronika
A menetstabilizl (kiprgsgtl) elektronika - ami meggtolja a hts kerek megcsszst abban az esetben, mikor a versenyz hirtelen tl nagy gzt ad - a tovbbiakban nem engedlyezett. E mdosts eltrbe helyezi a versenyzk vezetsi kpessgeit, teret adhat elzsi manvereknek, hiszen a piltk kihasznlhatjk a tbbiek esetleges hibit. Szintn betiltsra kerlt a rajtolst segt elektronika - amely eddig segtette a versenyzt a rajt sorn a legoptimlisabb helyzetben tartani a tengelykapcsol szerkezetet az optimlis elindulshoz.
A motort rint vltozsok
Csakgy, mint 2007-ben, a piltknak idn is egyetlen motorral kell teljestenik 2 egymst kvet futamot. Amennyiben a motor meghibsodik az utols (szombat reggeli) szabadedzsen vagy az idmrn, s azt mg az idmr edzs vge eltt cserlni kell, akkor a versenyznek az idmr edzsen megszerzett rajthelyhez kpest 10 hellyel htrbbrl
kell indulnia a futamon. Amennyiben az idmr edzs vge s a futam rajtja kztt cserli ki a csapat a motort, akkor automatikusan a mezny vgre soroljk a piltt a rajtlistn.
2008-ra egy fontos kiegszts is bekerlt a szablyba: minden versenyz szmra egyszer engedlyezett egy olyan motorcsere, ami nem jr bntetssel, kivve az utols futamot. Amennyiben a teljes szezonban nem kellett ignybe vennie ezt a lehetsget, akkor sem veheti ignybe az utols versenyen.
Motorvezrl kzponti elektronika (Electronic Control Unit - ECU)
Az idei szezontl minden csapat kteles az FIA ltal elfogadott szabvnyos kzponti elektronikai egysget alkalmazni, aminek szintn az FIA ltal elfogadott s engedlyezett szoftvert kell futtatnia. E vltoztats lehetv teszi az FIA technikai ellenreinek, hogy sokkal knnyebben tudjk ellenrizni a versenyautt, tovbb bizonyos szinten kltsgcskkentst is remlnek, hiszen az ECU fejlesztsre gy nem kell folyamatosan energit s pnzt fordtaniuk a csapatoknak.
Sebessgvlt
A kltsgcskkents szellemben a versenyzknek 4 egymst kvet futamon kell hasznlniuk ugyan azt a sebessgvltt. Amennyiben brmikor ki kell cserlni a sebessgvltt, akkor a versenyzt 5 hellyel kell a megszerzett rajtpozcijhoz kpest htrbb sorolni. Amennyiben egy versenyz nem fejez be egy futamot, akkor a kvetkez futamon hasznltba vehet egy j sebessgvltt rajthelybntets nlkl.
Idmr edzs
A lebonyolts s a kiessi szablyok alapveten nem vltoztak, azonban az egyes etapok hossza igen. Az els harmadot, amikor az sszes versenyz kint van a plyn s megprbl olyan kridt elrni, amivel a msodik harmadba kerlhet, az eddigi 15 perc helyett 20 percre nveltk. A msodik harmad marad 15 perces. Az utols etapot azonban 15-rl 10 percre rvidtettk, gy teht a kvalifikci teljes hossza nem vltozott. Szintn ide tartozik, hogy a legjobb tz versenyz autjba a tavalyi gyakorlattal ellenttben a harmad vgn nem kell visszatlteni az ezen idszak alatt elhasznlt zemanyagot. E szabllyal az FIA azon zemanyag-fogyaszts krket prblja megszntetni, amelyekkel a mezny tavaly untatta a nzket a 3. etap elejn.
A piltaflke biztonsga
Az egyik legltvnyosabb vltozs a piltaflkt rinti az autkon. A cockpit kt oldalt a pilta sisakja mellett magasabbra kell szabni az elz ves szablyokhoz kpest, ami nagyobb vdelmet adhat a piltnak baleset bekvetkeztekor.
Biozemanyag
Az FIA alapvet trekvse az autzs krnyezetbartabb ttele, ennek szellemben vltoztattak a felhasznland zemanyagra vonatkoz szablyon. 2008-tl kezdve, a Forma-1-es benzinnek minimum 5,75 szzalkban biozemanyagot kell tartalmaznia. Ennek megfelelen minden autt t kellett alaktani, hogy alkalmasak legyenek az ilyen tpus hajtanyaggal val zemelsre.
|