Foldal : Rikknen: "2007 feledhetetlen volt szmomra" |
Rikknen: "2007 feledhetetlen volt szmomra"
Formula 2008.03.07. 18:13
Egy ht mlva Melbourne-ben megkezddik a 2008-as Forma-1-es szezon. Kimi Rikknen szeme eltt csak egy cl lebeghet: a cmvds. A Ferrari finn versenyzje a Daily Mail cm lapnak meslt magrl.
A Forma-1 egyik leggyorsabb piltja elismeri, hogy a kzton is szeret szguldani: „Nem lennk szinte, ha nem ismernm el, hogy a kzton is gyorsan vezetek. Nem vagyok trelmes a kzlekedsben. Igen, volt mr, hogy megbntettek. Nha a kzti kzlekeds szablyai nagyon szigorak. De szerencsre mg sosem szenvedtem balesetet kzton, mg a Forma-1-ben mr sokszor. Jobb ha nem mondom el mi volt a legnagyobb sebessg amivel kzton hajtottam, de Nmetorszgban volt, ahol sok ton nincs sebessgkorltozs. Mondjuk, hogy olyan 300 km/h-val mentem." - mondta. Kimi t vig volt a McLaren-Mercedes versenyzje, de azta nylt ki igazn, amita a Ferrarinl van. s nemcsak a Forma-1-es csapat miatt szeret a maranelliaknl lenni: "Mindig ez volt az lmom. Finnorszgban nincs sok Ferrari, de szmomra a Ferrari mindig a sebessget szimbolizlta. Mr akkor vettem egyet mieltt alrtam hozzjuk. Most szerencss vagyok, hogy olyan Ferrarit vezethetek, amilyet csak akarok, mint pldul ezt a 612 Scagliettit." - mutat r egy mellette ll autra. Kimi egyszer munkscsaldbl szrmazik. desapja, Matti gpkezel volt Espoo-ban, desanyja, Paula hivatalnok. Kimi s btyja, Rami sok idt tltttek a nagyapjuknl, aki az els vezets rkat is adta nekik: „A nagyapm hza ugyanazon a fldn volt, ahol a mink, de kisebb volt. A WC az udvaron volt s az apm mindig meggrte anymnak, hogy fogunk egyet pteni a hzban, de mindig valami msra kellett a pnz." A „ms" ltalban a motorsport volt. Kimi elszr motorkerkprral kezdett, majd tz vesen vltott gokartra s azonnal nyerni kezdett. "Amikor elkezdtem versenyezni, a gokartunk csak egy alapgp volt. Olyan alkatrszeket vettnk hozz, amelyek msoknak mr nem kellettek vagy javtott, srlt elemeket. Mindig szerettem a motoron dolgozni - akrminek a motorjn. Gyerekknt az egyik bartom gokart csapatnak szerelje voltam s mg ma is szeretem a bartaim motorjait tuningolni." - emlkszik vissza. A pnzhiny azonban majdnem keresztbetett a nagy lmoknak: „A korai napokban ktszer-hromszor gy tnt, hogy feladjuk, mivel nem volt pnznk." Az utcai autirl gy mesl a vilgbajnok: „Az els autm egy Lada volt. Azta voltak jobb autim, mint a Mercedes DTM-em s egy fehr Audi Q7. A napi kzlekedsben jelenleg egy Alfa Romeo 159 3.2 JTS-t hasznlok, de otthon mindig a piros Ferrari Enzmat vezetem, noha a kedvenc sznem egy autnl a fekete. szintn szlva nem szeretem a sok ketyert egy autban. Szeretem ha sportosak s ha csak az alap dolgokkal vannak felszerelve." Kimi 2001-ben debtlt a Forma-1-ben a Saubernl, majd 2002-ben a McLaren-Mercedeshez kerlt. 2007 ta van jelenlegi csapatnl a Ferrarinl. Korbban az autversenyzssel prhuzamosan ktelez katonai szolglatt is le kellett tltenie: „Kicsit nehz volt, mivel llandan ton voltam a versenyhelysznek s Finnorszg kztt. 70 napot kaptam a versenyekre - ha jl szerepeltem, akkor volt kilts nhny nap extra eltvra." Egy alkalommal fogdt kapott engedly nlkli eltvozsrt s gy kellett meggyzni a hadsereg vezetsgt, hogy engedjk el egy versenyre Donington Parkba. Vgl elengedtk s Kimi szlltotta a gyzelmet. Sajt bevallsa szerint nem tervezi, hogy nagyon sokig a Forma-1-ben marad, mivel ms dolgokat is szeretne kiprblni: „Egyszer vezettem egy raliautt s nagyon lveztem. Ha a Forma-1-et befejeztem szeretnk rszt venni igazi raliversenyeken. De mindent szeretek vezetni, aminek motorja van. Amikor Finnorszgban vagyok imdok hmobillal szguldozni az erdben." Finnorszgot mindssze 5 millian lakjk, mgis az egyik legsikeresebb nemzet az autsportban a ralit is figyelembe vve. Mi vajon a finnek titka? „gy gondolom, hogy Finnorszgnak azrt van ennyi bajnoka, mert otthon nehezek a krlmnyek a vezetshez. Kezdettl fogva meg kell tanulnod kezelni a nehz krlmnyeket. s az is termszetes, hogy ha egy orszgnak vannak nagy bajnokai, akkor a fiatalok mindig megprblnak a nyomdokaikba lpni." - mondja erre Kimi. A Forma-1-ben a kedvenc plyja az amelyen eddig a legsikeresebb is: „A belgiumi Spa-Francorchamps a legszebb plya s a legnagyobb kihvst is az jelenti. Monaco is nagyon klnleges. Mindig hihetetlen dolog egy versenyautt vezetni a vros utcin, mikzben az egyik oldaladon a tenger, a msik oldaladon palotk vannak." 2008-al kapcsolatban sokan hangot adtak azon vlemnyknek, hogy a Ferrari dominlni fog, de Rikknen nem hisz ebben: „Meglepne, ha nem alakulna ki jabb nagy kzdelem a vilgbajnoki cmrt. Arra szmtok, hogy ismt a Ferrari s a McLaren lesz az len, de ott van a Renault is, akikhez visszatrt Alonso s a BMW-Sauber, amely tavaly is jl szerepelt. Jelenleg sok j versenyz van a Forma-1-ben s sokan kpesek dobogra llni. Az autnk gyors s megbzhat, de majd csak az Ausztrl Nagydjon derl ki hol llunk a tbbi csapathoz kpest." De akrhogyan is alakul az idei szezon 2007 mindig klnleges helyet fog elfoglalni a szvben: „Az elmlt szezon feledhetetlen volt szmomra. Nemcsak azrt mert letemben elszr lettem vilgbajnok, hanem azrt is, mert nagyon le voltam maradva az elejhez kpest, mgis mindig hittem abban, hogy sikerlhet."
|