Foldal : Kimi Raikknen portrja |
Kimi Raikknen portrja
Andi 2008.02.22. 17:56
Taln egyetlen ember sincs az autsport univerzumban, aki sajnln a 2007-es vilgbajnoki cmet Kimi Rikknentl. A npszer Jgember gyzelme ppolyan megrdemelt volt, mint amilyen sokig kellett vrni r.
A stopper szerint 1'12,445" – ennyi id alatt teljestette az idnyzr Brazil Nagydj 66. krt Kimi Matias Rikknen, s ez nmagban is mindent elrul arrl az emberrl, akit 2003-as s 2005-s vilgbajnoki buksa utn sokan mr a hipertehetsges, de rksen balszerencss vesztesek kztt knyveltek el. Csapattrst hsges htvdknt maga mgtt tudva tz versenyzbl kilenc alighanem nem akart volna mst, mint psgben eljutni a clig, Kimi azonban pontosan gy vezetett, ahogy az idny elz 977 krben, s mintegy mellkesen, szinte arctlanul magtl rtetd termszetessggel megfutotta a leggyorsabb krt. Mert gyorsnak lenni szmra nem a pattansig fesztett idegek izzadsgtl gyngyz termke, hanem szntiszta nyugalmi llapot, maga a nagybets ltezs. S mgis: most, amikor vgre elhagyta a bevltatlan gretek, a Chris Amonok s Ronnie Petersonok nyomaszt trsasgt, taln maga is felllegzett kicsit. A feladatot elvgezte; ettl kezdve minden ms "csak" rads lesz.
Jkor, j helyen
Pedig a gyzelmre idn sem lehetett mrget venni. Ki tudhatta volna biztosan, hogy a Ferrarinl azonnal sikerlhet neki az, amirt a McLarennl t ven t hiba kzdtt? Ha egy j csapathoz beilleszkedni manapsg, a mind sszetettebb vl munkafolyamatok korban egybknt is nehz, Michael Schumacher helyt betlteni szinte megoldhatatlan feladatnak tnt. Knny lett volna elbukni azon, hogy a Ferrari a Michaellel jl bejratott rutint prblja rerszakolni Kimire, vagy ppen srja vissza mindazt, amit a McLarennl mr megszokott. Egy kevsb intelligens versenyz s egy kevsb intelligens csapat taln belesppedt volna a klcsns sszehasonltgatsok mocsarba, Kimi s a Ferrari azonban kell nyitottsggal, bnt eltletek nlkl kezdte meg a kzs munkt.
Igen, jl olvastk: Kimi intelligens. Nem abban az rtelemben, ahogy az IQ-tesztek mrik, nem azrt, mert gyorsan kpes kirakni a Rubik-kockt vagy tltni az absztrakt matematikai sszefggseket, hanem a sajt terletn: versenyzknt. Csakis ennek ksznheti, hogy a dcgs vkezdet utn a maga javra tudta fordtani a helyzetet, s tgondolt szemlletvltssal a sajt stlushoz sikerlt igaztania az autjt. A melbourne-i ajndkgyzelmet kveten (ajndk volt, hiszen Felipe Massa egy mszaki problma miatt htulrl rajtolt) hamar megltszott, hogy Kimi rendszeresen alulkormnyzottsggal kszkdik, s a Ferrari cscstechnolgij kiprgsgtlja tl ers az zlsnek. Eleinte grcssen igyekezett alkalmazkodni az F2007-eshez, ezrt az sztneit fellbrlva vezetett, a monaci Q2-ben elkvetett csnya hibja azonban rbresztette, hogy addig a nyl vitte a puskt, hiszen az autt kellene az ignyeihez szabni, nem fordtva. Versenymrnkvel, Chris Dyerrel (aki korbban Michael mellett dolgozott) kzsen az alapoktl jragondoltk a belltsokat, s Indianapolisban, ahol knyszerbl vetlytrsaitl eltren gazdlkodott a gumikkal, hirtelen lett a leggyorsabb a futam alatt. Elrkezett a fordulpont. Ha Kimi vilgbajnoki gyzelme a vrtnl kevsb tnt sziporkznak (br a Fujiban s Silverstone-ban bemutatott produkcijra biztosan emlkezni fogunk), az kizrlag a kezdeti nehzsgek miatt volt.
A Ferrarinak a ltszat ellenre nem volt klnsebben nehz alkalmazkodnia Kimihez. Lehet, hogy Kimi nem az a plyn gtlstalan, ultrahatkony versenyzrobot, mint Michael, m nem is az a sebezhet, ktsgekkel teli mvszllek, mint mondjuk Jarno Trulli. Hinnnk vagy sem, Michaelben s benne meglepen sok a kzs vons. Egyikk sem kritizlja nyltan a csapatt, hanem a nehz idkben is leszegett fejjel dolgozik. A kanyarcscsponti sebessg maximalizlsa helyett mindketten a kanyarban eltlttt id minimalizlsra trekszenek, mihamarabb semlegestve az oldalterhelst. Ahogy Michael, gy Kimi is sztnsen rajong mindenrt, ami gyors s kerekeken gurul, s a rla kialaktott kp ellenre ppgy rdekldik a technikai rszletek irnt, s ppgy szereti btyklgetni az autit, mint eldje. Mindketten imdjk a kutykat (Kiminek most kett is van), s mindketten szvesebben lik a magnletket zrt ajtk mgtt, mg ha Kiminek – aki Finnorszgban A-lists hressg – ez nehezen is megy.
Mert megrdemeltk!
S Michaelhez hasonlan Kimi is nehz sorbl kapaszkodott fel. Ma mr az F–1-es folklr jl ismert trtnete, hogy a szlei lemondtak a hzon belli frdszoba kialaktsrl (Kimi ezt ksbb meghllta nekik: feljttatta a hzukat), mert a flretett pnzen inkbb gokartot vsroltak neki s testvrnek. Kimi, aki egybknt motokrosszozssal kezdte, ezutn sokig egy ttt-kopott Ladval (!) szlalomozgatott a kzeli erdben, s nemzetkzi szinten is sikerrel gokartozott, mieltt desapja 500 dollrral a zsebben elengedte szerencst prblni Nagy-Britanniba – Kimi ekkor 19 ves volt. A tbbi, amint mondjk, mr trtnelem. Most, a Hamilton-hisztria srjben knny megfeledkezni rla, hogy annak idejn Kimi is csodagyerek volt, hogy az els idnyben csak felttelesen kapott F–1-es szuperlicencet, s azt is csak hosszas alkudozs rn. Ami persze nem meglep, hiszen Peter Sauber jvoltbl az F–3-at s az F3000-et tugorva, kzvetlenl a Formula Renault 2000-bl rkezett az F–1-be, miutn alig 23 versenyen indult egylses autval – legels nagydjn, a 2001-es Ausztrl GP-n mgis azonnal pontot szerzett.
Rikknen, aki szkebbnek rzi a tgas motorhome-oktl csillog paddockot, mint a Ferrari miniatr piltaflkjt, nem mozog fesztelenl a nyilvnossg eltt, de van egy klnleges tulajdonsga: a Formula–1 krli rlt felhajtsban is nmaga tudott maradni. A bulvrlapok a magnletn csmcsognak, a versenyztrsak skldnak egyms ellen? Kit rdekel? Kimi ebben nem vesz rszt, s ami taln mg dtbb, nem jtszik sem knyesked primadonnt, sem nagyvilgi szupersztrt. Azok utn, hogy a vllalati arculatot vresen komolyan vev McLarennl formra akartk nyrni, mint valami svnyt egy angolparkban, a Ferrarinl hagytk, hogy szabadon njn arra, amerre szeretne. Taln ppen ez volt a trkk. A j hr az, hogy Kiminek jvre, egy sszeszokott csapattal, kiprgsgtl nlkl mr knnyebb dolga lesz. Vagyis az ellenfeleinek nehezebb...
|